تبلیغات
شمع آنلاین=منبع دانلود - جلسه اول

اب
<

با سلا م خدمت  دوستان عزیز

اولین جلسه از سلسله اموزش های جاوا رو شروع میکنیم

قبل از شروع باید یک سری مطالب رو بگم

من خودم وقتی جاوا رو شروع کردم زبان C  رو بلد بودم

جاوا خیلی شبیه  C هست ولی این جوری نیست که بگی خوب من C  رو بلدم پس جاوا رو 2 یا 3 روزه یاد میگیرم  اگه c  رو بلد باشین 40 درصد جاوا رو بلدین.

یک سری کلیات داریم که باید بلد باشین این کلیات معمولا تو همه زبان هاسی برنامه نویسی یکیه پس یکم در موردشون توضیح میدم

بعد براتون یک منبع معرفی میکنم مطالب کاملتر رو از تو کتاب یاد بگیرید.

چون اموزش ما زبان جاوا است و جاوا هم یک زبان شی گراست ( در مورد مفهوم شی گرایی بعدا براتون مفصل صحبت میکنم)

میخواهیم بیشتر روی زبان جاوا تمرکز کنیم درسته این کلیات هم خودش بخش مهمی از برنامه نویسی است ولی بزارین بریم جلو خودتون متوجه منظورم میشوید.

(این بخشی که الان شروع میکنم مطالب پایه و ساده برنامه نویسی است کسایی که قبلا برنامه نویسی کار کردن میتونن که این بخش  رو SKIP   کنن)

خوب میریم سراغ اموزش

مفهوم اول:

متغیر:

متغیر یک فضایی در حافضه کامپوتر هست که داده ها در ان نگه داری میشن تا برروی انها پردازش انجام شود

براتون یه مثال میزنم.

فرض کنید حافضه کامپیوتر مثل یک هتل باشه (منظور از حافظه همون رم کامپیوتر است)

وقتی یک نفر میره یک اتاق میگیره شماره اتاقش ادرس دسترسی ان فرد در حافضه است مثلا 7-1

یعنی طبقه هفت اتاق اول

متغیر هم مثل مثال بالا عمل میکنه اگر بخواهیم یک برنامه بنویسیم که 2 تا عدد بگیره بعد جمع انها رو حساب کنه ما نیاز داریم به 2 تا اتاق تو حافضه تا این عدد ها رو نگه داری کنیم تا بعدا خواستیم هر بلایی سرشون در بیاریم.

وقتی یک متغیر تعریف میکنیم یک بخشی از حافضه رو مشخص میکنیم یک اسم به ان بخش اختصاص میدیم که مشخص کننده محلی از حافضه است که ما میخواهیم داده های خود را در ان  نگه داری کنیم.

وقتی یک متغیر معرفی میکنم باید نوع ان رو مشخص کنیم مثلا عدد است (صحیح یا اعشاری) حروف  ( یک حرف یا یک رشته (کلمه)) یا .... که کلیات ان رو باید در منابع بگردین.

اگر بخواهیم یک عدد صحیح رو نگه داریم کنیم باید یک متغیر از نوع  integer تعریف کنیم.

 

مثال :

Int x;

Int  مشخص کننده نوع داده ای صحیح است x  اسم متغیر است (هر چیزی میتواند باشد) (;)  رو هم که باید اخر هر خط برنامه بنویسیم تا به کامپایلر بفهمونیم که این خط تموم شده (بعدا در مورد کامپایلر جاوا براتون توضیح میدم)

اگر بخواهیم مقداری رو به متغیر اختصاص بدیم :

X =  10;

این خط  یعنی مقدار 10 رو که یک عدد صحیح است رو در محلی از حافضه که متغیر x  داره به ان اشاره میکنه بریز.

برای بقیه نوع داده خلاصه تر مینویسم چون کلیات رو در مورد متغیر گفتم.

برای نوع اعشاری:

Float x;

X = 15.5;

Float  مشخص کننده نوع اعداد اعشاری است.

کاراکتر (یک حرف) :

Char x;

X = ‘a’;

نوع char مشخص کننده یک کاراکتر هست یک کاراکتر میتونه هر کاراکتری که روی کیبورد شما هست باشه مثلا * یا – یا %

.....

نوع رشته ای :

String x;

x =” www.Shamonline.tk”;

هر متغیر به یک میزان مشخصی از حافضه شمارو اشغال میکنه

مثلا نوع integer  در کامپیوتر های امروزی 8bit   فضا اشغال میکنه در مورد بقیه متغیر ها در کتاب بخونید.

خوب این جلسه رو فقط به بررسی مفهوم متغیر اختصاص دادیم متغیر پایه ترین مفهوم برنامه نویسی است

اگر مفهوم متغیر خوب یاد نگیرید بعدا به مشکل برمیخورید.

اگر مفهوم متغیر رو ندانید یعنی مفهوم داده رو نمیدونید و ندونستن مفهوم داده یعنی که برنامه ما وقتی داده نداره چیرو میخواد پردازش کنه؟

در مورد محل نوشتن برنامه کامپایلر و نحوه کامپایل و .... در جلسه بعد کامل توضیح داده خواهد شد.